Kortgått mat: Knallgrønn karvekålstuing med blå fioler

karvekålstuingKarvekålen er den grønneste av det grønne, og jeg synes også den er den beste av nyttevekstplantene det er mulig å lage suppe, sutinger og mye annet godt av.

Spørsmålet som nå dukker opp hos mange er: “Hvor finner jeg karvekål?”

Karvekål er navnet på de unge bladene til karveplanten, og de er på sitt fineste her hos oss nå. Den vokser gjerne langs veikanter og på frodige enger, og det er litt som med sopp, mange har sine egne steder de leter. Både lukt og smak er karakteristisk, så lærer du dette en gang, glemmer du det aldri.

Slik lager du karvekålsuppe med brennesle

Da jeg var liten var jeg med mor og plukket karvekål bak låven til naboen. Der vi bor nå har det vært utmark tidligere, og det tyter hver vår opp frodig karve rundt det ene hushjørnet. Jeg har både forsøkt å flytte planter og så frø i kjøkkenhagen, men dit vil den ikke.

Karvekålkabaret med gressløk og egg

Karvekålstuing er enkel å lage, og den er smakfull som tilbehør til mange retter. Det gjelder å plukke mye, for de lette bladene krymper fort når de kommer i kjelen.

Slik gjør du: Skyll karvekålen og legg den i litt kokende, lettsaltet vann i to-tre minutter. Ta ut kålen, legg den på en fjøl og hakk den med kjøkkenkniven. Ta vare på kokekraften. Lag en lett stuingsaus av en spiseskje smør, en spiseskje hvetemel og spe med kraften. Vend inn karvekålen. Jeg klippet også inn litt luftløk og et blad løpstikke. Men det er karven som skal få lov til å være fremtredende. Krydre med revet muskatt, salt og pepper.

På toppen la jeg noen blå fioler, som vokser vilt over alt i hagen. Bare på grunn av fargespillet, og ja, de er spiselige. Stuingen ble servert til ris og stekt kylling denne gangen.

Resten av karveplantene får nå vokse seg store slik at jeg til høsten kan plukke karvefrø til surkål og brød.

Kari K.

 

 

This entry was posted in Hage, Kortgått mat and tagged , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

