Kortgått mat: Tenk stort – dyrk squash

squashvår1Små krydderplanter kan være nusselige å ha på terrassen. Men vil du virkelig ha et blikkfang som får kommenterer, så plant ei suashplante i ei romslig potte, og la den gjerne stå blant sommerblomstene. Gir du den kraftig jord og litt gjødsel utover sommeren, skal jeg love at du også får mye frisk, fin mat med på kjøpet. Selv har jeg sådd noen sorter, så jeg også kan ha det litt moro på den gamle komposthaugen. Du kan selvsagt ha squash på friland eller i pallekarmer også.

spuashvår2Selv om plantene blir født store når de kikker opp av jorda, så er de litt pysete nå på våren. Du kan derfor så noen frø inne nå, eller kjøpe ei ferdig plante i hagesenteret. Hos oss har hvert eneste frø spiret, selv om noen av dem er fra poser som er flere år gamle. Nå har de vært ute til herding noen dager og testet sol og regn, og det er på tide å gi dem større plass.

squashplanetPå min såliste i år står: spuash Atena Polka (gul), squash Turks Turban (oransje med grønne og hvite striper), squash Tiger Cross (stripete grønn og kremfarget) og Scallopini som ser ut som en hvit UFO og egner seg best til pynt (bildet til venstre)).

I Danmark går squash under navnet courgette, og fra Camilla Plums økologiske frø har jeg fått Summer Crooknesck (gul), Early prolific straightnecked yellow samt Gold Rush fra Albinusfrø.

I tillegg er gresskarene Jarradale og Hokkaido kommet i jorde, så her blir det både suppe og halloweenmoro.

squash1Det er mulig du lurer på hva jeg skal med så mange squashplanter, for hver og en pleier å gi god avkastning. Før det første er det en barnslig glede i å se at de vokser så fort og de byr på mye fersk og fin mat. Utfordringen er å høste når grønnsakene fortsatt er små, og det du ikke rekker å spise kan du gi til venner og kjente.

Kari K.

This entry was posted in Hage, Kjøkkenhage for nybegynnere, Kortgått mat and tagged . Bookmark the permalink.

One Response to Kortgått mat: Tenk stort – dyrk squash

  1. Rita Nordahl says:

    Jeg har også sådd squash og gresskar i år. Jeg har prøvd squash før, men aldri gresskar, så det blir spennende å se om jeg får det til. Har hørt at jeg må pollinere dem selv. Ellers skulle jeg gjerne hatt flere tips til hvordan jeg skal bruke dem.
    http://ritasfryd.blogspot.no

Leave a Reply

