Tre hagefavoritter som virkelig lukter sommer

syrinute1syrinPå den ene siden av huset lar jeg meg friste til å åle mellom bladene for å lukte på liljekonvallen, og på den andre siden strekker jeg hals for å nå opp til syrinene. Begge plantene lukter så godt av sommer at de veier opp for vindkast og våte regndråpet.

Når vi skal plante i en hage, er det fort gjort å velge blomster etter utseendet. Men det kan også være lurt å ha i bakhodet at god lukt også er en stor del av opplevelsen. Personlig synes jeg at de gammeldagse bondesyrinene lukter aller best. De er de lyse, med den karakteristiske fargen. Vi har også noen mørkere, av det podede slaget, men her er lukten veldig falmet.

Når det gjelder roser og pioner, er mange nesten helt uten lukt, så her må du forhøre deg før du handler, hvis dette er viktig.

Liljekonvall-3Liljekonvall-4Liljekonvallen er enkel. Den lukter som den alltid har gjort, og jeg husker at vi hadde vårt hemmelige sted i Kalvsteen da jeg vokste opp. Der var det også så tett med skogsmaur, at vi måtte trampe i turbotakt for ikke å få bena fulle av småkryp. Vi er så heldige å ha et  hjørne på toma der naturen rår. På denne tiden er det helt fylt av hvite liljekonvalblomster mellom de karakteristiske, grønne bladene.

Vi har også en annen luktfavoritt takket være naboen. Kaprifolen kommer smygende over stengjerdet, og når vi er innom kjøkkenhagen om kvelden, pirrer den søte krydderlukten i nesen.kaprifol1

Personlig sliter jeg med å styre meg. Så nå dufter det syring fra vasen i stua og liljekonvall på kjøkkenet.

Foto: Per og Kari

 

This entry was posted in Foto, Hage and tagged , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

