Kortgått mat: Saftig rabarbrakake i to varianter

rabarbrakakeRabarbraen koser seg og vokser så det knaker, og nå har jeg forsøkt meg på to kakevarianter. Det vil si jeg var litt rask i vendingen og klarte å slumse salt i stedet for sukker på toppen, så da ble det skerpings og nytt forsøk med tunga rett i munnen.

Her finner du en samling av de rabarbraoppskriftene jeg liker best.

rabarbrakake3Grunnoppskriften til den kaken er enkel, og jeg har også brukt den til eplekake.

Til kakedeigen trenger du: 200 g romtemperert smør, 4 dl hvetemel, 2,5 dl sukker, 3 egg, 1 ts bakepulver, 1 dl helmelkeller fløte

Fremgangsmåte: Rør smør og sukker hvitt. Tilsett et og et egg. Bland bakepulveret i hvetemelet og ha det i deigen. Spe med melk og fyll deigen i en godt smurt kakeform. Stekes ved 170 grader i 50-60 minutter. Den skal være fast på toppen og ikke feste seg til kakepinnen.

rabarbrakake2Ved første forsøket kuttet jeg den friske rabarbraen i 4 cemtimeters lengder (skrell hvis skinnet er seigt), la bitene tett i ett i en ildfast form, strødde over godt med sukker og et dryss kanel, la over tett folie og bakte stilkene i stekeovn ved 200 grader i 10 minutter. Rabarbrabitene trykket jeg så ned i kakedeigen, og strødde over sukker før steking. Ikke test salt, det smaker forberdelig. Resultatet er du til vesntre.

Personlig er jeg minst like fornøyd med forsøk nummer to. Formkaken ble stekt for seg. Så tok jeg rabarbraen som var bakt i stekeovn og kokte den opp i en kjele med litt mer sukker og en liten slump vann. Da ble den nærmest glassert i sin egen sirup. Da kaken var ferdigstekt og lett avkjølet, skar jeg forsiktig av den øverste stekeskorpen. Delte opp og la passende kakestykker på asjetter og fylte på med varm, glassert rabarbra på toppen.rabarbrakake1

Hjemme hos oss pleier Per alltid å si at de fleste desserter blir bedre med god vaniljeis, og det gjelder ikke minst i dette tilfellet. Drypp gjerne over den litt syrlig rabarbrasirup. Pynten på toppen er sjokolademynte og bananmynte fra krydderhylla ved kjøkkenet.

Kari K.

 

This entry was posted in Hage, Kortgått mat and tagged , . Bookmark the permalink.

One Response to Kortgått mat: Saftig rabarbrakake i to varianter

  1. Lillian says:

    Nylig blitt eier av flott “rabarberbuskas” så jammen midt i blinkers at jeg fant siden din!

Leave a Reply

