Pimpernell er en nykommer i urtebedet

pimpernellPimpernell har for meg vært ensbetydende med potet. Men forrige vår ble jeg fristet til å kjøpe en pose med frø fra Impecta.se og så krydderurten, som har det samme navnet. Første året dukket det opp en liten samling med flikete blader. Nå i vår har planten vokst seg større og kraftigere, og de første blomstene kommer. De er trillrunde og rosa, på høye stilker.

pimlernell2Så vidt meg bekjent vokser pimpernell også villt i Sør-Norge, og den er blitt brukt som både krydder og dyrefor.

Pimpernell har en lett agurkaktig smak, som egner seg i kalde drikker og salat. Jeg leser at den også kan brukes i grønne sauser og marinader, men mye av dette står igjen å teste ut.

Har du erfaring med pimpernell, tar jeg gjerne imot forslag.

Kari K.

This entry was posted in Hage, Kortgått mat and tagged , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

