Feriestemning på det innbilte småbruket vårt

prestekragerJeg burde øve meg på å bli litt bedre til å ljuge.

småbruk2Da kunne jeg skrive at disse bildene er fra det lille, bortgjemte småbruket på Hedmaken eller den tjusiga sommarstugan i Värmland. På slike steder er det bare sjarmerende med villblomster, kvisthauger og ugras som gror i krokene. Men nå er det vel bare å innrømme at den tenkte sommeridyllen ligger midt i tett bebygde strøk, og framstår som et innbilt småbruk når sommeren kommer.

perihagen2småbruk3Det er sikkert noen i nabolaget som lurer på hvorfor vi har to trillebårer, men det er ganske enkelt. Her er det ikke plass til traktor, og når vi skal ha en trillebår er den alltid fylt opp, så vi må ta den ander. Nå for eksempel, ligger det et fuglebad der, som skal trilles på plass. Men først må vi finne det rette stedet, så da tar det litt tid. Det er også greit å ha et gammelt bord å jobbe på, for det er alltid planter som skal sås, pottes om og deles. I dag har jeg lekt meg med å klippe i biter fulsiaen Lambada, kjøpt på salg, for å se om jeg kan få oppstammede varianter. Jeg pleier å kalle det for planteverkstedet, der bak huset. Og Per må ut med hagesaksa, for det gror villt på alle kanter.småbruk1

småbrukSommerhage-2Hekken med nyperoser ble plantet langs steingjerdet lenge før vi tok over eiendommen. Nå er den på sitt aller fineste, og det lukter sommersøtt og humlene summer. Kløveren titter også opp med sine trillrunde hvite og røde hoder. Her danser biene fra blomst til blomst, mens marihøna gumler lus på skjærsminen.

Fordelen med å ha et tenkt småbruk er at det byr på mange fotomotiv. Det er alltid liv og røre i hagen, og i dag har Per vært ute og eksperimentert litt.

perfotografererJeg (Per) ble inspirert av den tyske fotografen Sandra Bartocha som var en av festivalfotografene på Norsk Naturfotofestival tidligere i år.

Sandra Bartocha fra Tyskland bruker multieksponering som en del av uttrykket sitt, og jeg fikk lyst til å forsøke det samme. Etter å ha jobbet med det noen timer, må jeg erkjenne at det kreves mye øvelse for å få gode resultater, men liljebildet under er jeg godt fornøyd med.Sommerhage-1

Tekst og foto: Per og Kari

 

 

This entry was posted in Foto, Hage and tagged . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

