Gatelangs i Quitos fargerike strøk

Quitogate1Folk gjør meg nysgjerrig. Slik var det også da vi gikk rundt i Ecuadors hovedstad Quito og kikket på livet. Nå skal det sies at vi hovedsaklig befant oss ute i naturen på denne rundturen, men jeg må innrømme at jeg er bedre på sti-, vei- og gatefotografering enn jeg er på rene landskap.

Disse bildene er tatt på samme dag rundt i Quito, og når jeg kikker på motivene begynner jeg å fundere på historien bak motivene. Hvor er gutten som løper på lette føtter med trappen på vei? Og har han noen gang lagt merke til den frodige damen som fyller veggen? Byen er full av fargesterk grafitti, og mange steder er det helt tydelig at det er fagfolk som har vært på ferde med sprayboksene.

QuitogateQuito er ikke av de mest kjente hovedstadene, men den var en blomstrende inkaby før de Spanske erobrere inntok den på midten av 1500-tallet. Den langstrakte byen har i underkant av to millioner innbyggere og ligger 2850 meter over havet med panorameutsikt til Andesfjellene. Så skal du legge deg i høydetrening, kan dette være stedet. Sentrum er satt sammen av en ny og en gammel bydel, pluss vidstrakte boligområder opp etter fjellskråningene.

Flertallet av disse bildene er tatt i den gamle bydelen. Mellom de smale gatene åpner det seg torg og plasser omgitt av staselige bygg. Kirkene og husene fra kolonitiden er blant de mest velbevarte historiske bygningene i Sydamerika, og de står på UNESCOS verdensarvliste. Bildet under er fra Plaza Grande der det er liv og røre nesten hele døgnet.

Quitogate3Folk i Quito er sosiale, og det er ofte trangt rundt kafebordene, som her på Mercado Central, der mange spiser lunsj. Når jeg flytter blikket fra ansikt til ansikt, lurer jeg litt på hva hver enkelt tenker på. På markedet er det også et stort utvalg av frukt og blomter, og jeg fikk den beste juicen jeg noen gang har smakt.Quitogate2

Quitogate4Ute på fortauene kryr det av småhandel. Denne kvinnen rettet seg opp i ryggen, var stolt av varene sine, og satte pris på å få være med på bildet.

Quitogate6Det andre motivet sender ut litt andre signaler. De tre kvinnene på benken voktes av jomfruen. Statuen av madonnaen på åsen Mirado el Parecillo er 45 høy og det kristne symbolet for Quito. Vi ruslet opp til toppen, nøt utsikten og fikk oss en lunsj fra de mange matbodene.

Her er en samling gatebilder vi har tatt i San Francisco.

På veien hjem møtte vi den gamle kvinne med hundene. De logret glade og fornøyde med, mens hun gikk med korte steg og krum rygg. Og jeg lurer litt på om hun har noen godbiter til dem alle i sekken.Quitogate5

Tekt og foto: Kari K.

 

 

This entry was posted in Foto, Reise and tagged , , . Bookmark the permalink.

2 Responses to Gatelangs i Quitos fargerike strøk

  1. poultang says:

    Fantastiske billeder – herlige beskrivelser.
    Og det kan godt være at de tre kvinder vogtes af jomfruen på bjerget, men jeg synes jomfruen skulle have arbejdet på, at de ikke fik spist så meget eller fik motioneret lidt mere😉
    Så vidt jeg kan se har alle hundene fire poter modsat mange af de hunde, som løb efter os på vor cykeltur og fik poterne i klemme.
    Tak!
    Poul

Leave a Reply

