Kortgått mat: Blåbærsuppe med strimler av pannekake

blåbærsuppeNår det først er sesong, tenkte jeg det kunne være moro å gjøre en vri på temaet blåbær og pannekake. Og resultatet ble over all forventning.

Blåbærsuppe får meg automatisk til å tenke østover. Jeg ser for meg tusenvis av staute svensker som sliter seg gjennom de 90 kilometrene  i Vasaloppet og fyller opp tanken med legendarisk blåbærssoppa. Uten den hadde de ligget som slakt i skogen.

Nå har ikke vi noen tradisjon på dette området, men når vi likevel hadde rikelig med friske blåbær, så var det forsøket verd. Og det er såre enkelt.

Jeg kokte opp en liter vann, fylte på med tre-fire desiliter blåbær og kokte noen minutter til de var møre. Så rørte jeg inn en desiliter med sukker. Hvor søt du vil ha suppen må du smake til og vurdre selv. Det hele ble jevnet med en spiseskje potetmel rørt ut i kaldt vann. Hell forsiktig mens du rører, for å unngå klumper. I dette tilfellet valgte vi å beholde bærene som de var, men du kan også få en glattere suppe ved hjelp av stavmikser.

Vi hadde to pannekaker til overs fra dagen før. Disse bli snittet i fine strimler og lagt i suppen , og det er aldri feil med en kule vaniljeis på toppen. I dag testet jeg resten med en klatt rømme, og det er minst like forfriskende. Om du spiser suppen varm eller kald er en smaksak.

Prøv også: Blåbærpai med dryss av havregryn

Desserten var utmerket, og i morgen regner jeg med at jeg går dobbelt så fort til jobben.

Kari K.

This entry was posted in Kortgått mat, Ut i naturen and tagged . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

