Du får mye igjen for å så pyntekorg og prydtobakk selv

pyntekorg1Det hender jeg får spørsmålet om hvor mye jeg bruker på sommerblomster. I forhold til dem som kjører fulle traller ut av hagesentrene er det ikke så mange kronene. Nå skal det sies at jeg lett lar meg friste av spennende pelargonier og at det gjerne blir noen ekstra løk til høsten, men ellers kommer jeg langt ved å så frø.

prydtobakkPrydtobakken (nicotiana) oppdaget jeg for mange år siden. Det som sjarmerte meg mest var den gode lukten som bredde seg over terrassen i varme sensommerkvelder. Fargene kan variere. I fjor kjøpte jeg en fin, linegrønn plante på Vårtreff i botanisk hage og var påpasselig med å samle frø da høsten kom. Disse hadde god spireevne, og det frodige avkommet står nå i full blomst.

Her er en rød prydtobakk vi hadde for noen år siden

pyntekorg2Pyntekorg (cosmos) kan være en grei start hvis duikke har så lang erfaring i å så sommerblomster. I løpet av noen sommeruker vokser den seg raskt stor og kraftig, og du kan velge i mange farger. Her i gården har vi lett for å spre oss over hele paletten, så i år har vi forsøkt å dempe inntrykket med hvite pyntekorg. Nå nærmer de seg en meter høye. Det lyse, luftige bladverket er også dekorativt. Plantene vil ha vann jevnlig, men klarer seg ellers med lite stell. Når du fjerner visne blomser, kommer det raskt nye og fine rosetter.

Husker du å samle frø fra både prydtobakk og pyntekorg før de takker for seg, har du en god og gratis start når våren kommer. En frøpakke med yndlingssorten koster heller ikke mange kronene.

Tekst og foto: Kari K.

 

This entry was posted in Foto, Hage and tagged , , . Bookmark the permalink.

3 Responses to Du får mye igjen for å så pyntekorg og prydtobakk selv

  1. janewern says:

    Nydelig! Hjemme har vi alltid hatt blomkarse og ringblomstfrø, mormor var veldig flink til å samle inn og tørke frøene.
    Min favoritt som voksen er i tillegg de rose, fylte valmuene.
    Veldig lett å samle frøkapslene, og de blir så nydelige.
    De var faktisk bakgrunn til min gamle Hagegyngeblogg.
    Jeg skal jammen finne frø fra prydtobakk i år!

    Jeg sådde erteblomster og sukkerterter, og tok feil av småplantene da jeg satte de i jord. Så nå har jeg sukkererter langs gjerdet mot naboen og erteblomster i kjøkkenhagen..

  2. Ja jeg er enig i at både pyntekorg og prydtobakk er enkle å så og noe jeg må ha. I år har blomstringen vært sen, men nå er de i gang:)

Leave a Reply

