Papirpåfunn: Det er moro å lage stjernelykter til mørke kvelder

papirlykt4Lyset skinner så fint gjennom papirlyktene, og de får sin egen glød nå som kveldsmørket kommer krypende igjen. I vare, vindstille kvelder kan de godt stå ute, men det hører til papirets natur at de tåler verken ruskevær eller regn. Da egner de seg best inne i vinduet, på bordet eller ei hylle.

papirlykt2papirlykt6Der er lenge siden jeg har skrevet om papirpåfunn, men det har ikke vært helt rolig på den fronten. Jeg har øvd meg på å lage papirlykter, og første oppgave var å finne fram til papir som egnet seg. Kvaliteten må ikke være for tynn, for lykta må holde på formen. Samtidig må papiret være så porøst at lyset slipper gjennom.

De fleste arkene til formålet har jeg kjøpt på Papirgalleriet til Norway design i Oslo. Mens lyktene på bildet under er laget av akvarellpapir jeg har malt selv i ulike farger. Før jeg starter brettingen er papiret satt inn med matolje for å få den transparante egenskapen.papirlykt1

papirlykt3Modellene i rosa og lyseblått med hvite polkadotter er laget av vokset papir jeg fant i London. De er litt tykkere, men artige på sin måte. Modellen til disse stjernelyktene, eller landternene om du vil, er å finne mange steder i verden. Her hjemme blir de ofte laget på Steinerskolene, og det er der jeg så dem for første gang.

Lurer du på fremgangsmåten finner du en bra beskrivelse her.

Inne i lyktene har jeg plassert et lite glass til telyset. Papir er tross alt brennbart, men jeg har hatt lykter i mange år uten den store dramatikken. Nå ligger tre nye sirkler klare til bretting, og jeg har lyst til å prøve meg på noen som er enda større.papirlykter5

Kari K.

Foto: Per og Kari

 

 

This entry was posted in Hage, Papirpåfunn and tagged , , . Bookmark the permalink.

2 Responses to Papirpåfunn: Det er moro å lage stjernelykter til mørke kvelder

Leave a Reply

