Såpeurten er en ren glede i urtebedet

Jeg lurer litt på om jeg skal bli såpekoker. Er ikke det et yrke der du kan ta livet med ro og la humla suse?såpeurt

I urtebedet vårt er det i hovedsak spiselige vekster. Men så hender det jeg blir fristet til å teste andre planter også. Denne såpeurten har vi hatt noen år, og den er i ferd med å vokse seg stor og kraftig. De rosa blomstene har kommet nå i august og lyser opp blant mynte, ruccola og andre bladvekstene.

Såpeurt-1Som prydplante fungerer såpeurten godt, men jeg lurer litt på hvordan den også kan gjøre nytte for seg.

I Urtekilden kan jeg lese: “Hvis man lar tørket og knust rotstokk (eller blad) koke en halv times tid i vann, får man en skummende, såpelignende oppløsning som kan brukes til vask. Det er saponinene i urten som gjør at vannets overflatespenning senkes og det dannes skum. På grunn av den mildt rengjørende virkningen, har såpeurt helt fram til nyere tid vært anvendt som vaskemiddel på museer til rengjøring av skjøre og ømfintlige tekstiler som ikke tåler sterke kjemiske vaskemidler.”

Såpeurten har også blitt brukt som medisinplante, men det har jeg ikke tenkt å teste, selv om den kan på positiv virkning i små mengder.

Foto: Per og Kari

This entry was posted in Hage and tagged . Bookmark the permalink.

One Response to Såpeurten er en ren glede i urtebedet

  1. Høres ut som en spennende plante. Gøy med vekster som kan brukes til mer enn bare å se på.
    Hilsen Ingeborg fra fruhaldshage.blogspot.com

Leave a Reply

