Nå er det tid for å samle frø fra vakre kapsler

Frøkapsel1frøkapsel2I går tenkte jeg at jeg raskt og effektivt skulle samle inn de blomsterfrøene som nå er modne. Men så begynte jeg å se nærmere på de små kunstverkene, og da var det bare å roe ned og hente kameraet.

Valmuene har i flere år levd sitt eget liv i kjøkkenhagen. De frør seg selv og blir luket med hard hånd, men en del får stå. Frøkapslene er minst like dekorative som blomstene, med sine ulike fargenyanser, og inne i de runde kulene er det bittesmå frø som drysser ut gjennom hullet i toppen. Disse er det også enkelt å spre på andre steder du ønsker valmuer.julihage15-3

frøkapsel4Ringblomstene byr også på rikelig med frø på denne tiden. De er samlet i en fin rosett, og det er lett å samle dem i hånden. Drysser frøene ned på bakken, er du garantert nye planter der til våren. De store, runde blomkarsefrøene er det også enkelt å få tak i.

Fra krukkene på terrassen har jeg samlet frø fra hvit pyntekorg (coamos) og limegul prydtobakk. De siste er knøttsmå, men pleier å spire godt.

frøkapsel3Denne gangen har jeg lagt frøene i kaffefilter, brettet igjen på toppen og merket med plantenavn og årstall. Jeg blir ofte ivrig, og er ikke den største systematikeren, så jeg håper dette vil hjelpe meg til å holde litt orden.

Når samlingen er over for sesongen, plasseres frøposene i en pappeske, som settes mørkt og kaldt i kjelleren. Så er det bare å glede seg til våren og huske hva jeg har, før jeg kjøper mer.

Tekst og foto: Kari K.

 

This entry was posted in Foto, Hage and tagged . Bookmark the permalink.

One Response to Nå er det tid for å samle frø fra vakre kapsler

  1. janewern says:

    Jeg var akkurat ute i hagen og gjorde noe av det samme. Jeg strødde frø over komposthaugen, etter inspirasjon fra denne bloggen. Mormor har alltid samlet fra fra ringblomster og blomkarse. Men istedenfor valmuer, brukte hun busknelliker. Jeg har klart å få tak i valmuefrø fra en venninne, og de er supre! JEg er litt lei meg fordi jeg ikke rakk å så dem i år, men neste år skal det bugne av valmuer hos meg også! Flotte bilder av kapslene🙂

Leave a Reply

