Løk opp og løk ned til nytte og glede

blomsterløkHagen er en runddans, og nå er det tid for løk. Den skal både opp og ned på denne tiden.

sjarlottløkDet som var igjen av sommerens sjarlottløk er høstet. Smaken er utsøkt og kvaliteten god, men det ble ingen stor avling der den sto i år. Da får jeg notere meg at den må flyttes over i andre delen av kjøkkenhagen, der det er mer porøs og næringsrik jord, neste vår.

Så var det løken som skal ned. Jeg tok meg ikke tid til å grave opp værens tulipanløker etter at de hadde blomstret ned, så jeg håper flertallet av dem tar en sesong til, der de er. Det blomstret riktig fint i mai-juni, men når det gjelder farger, skal du ikke være helt finfølende.

TulipanbedDet hender vi mellomlandet på Schiphol nær Amsterdam når vi er ute og reiser. Den gleden hadde vi også i sommer, og jeg kunne plukke med meg en del poser med løk fra tulipanlandet. Nå er de puttet ned i klynger, litt her og litt der, i to av bedene. Så får vi håpe at de vil så flotte ut til våren, sammen med resten. Et utvalg annen løk har også forsvunnet under overflaten.

Jeg har lært at løk skal settes tre ganger sin egen høyde under overflaten.

Litt løkarbeid er igjen. Jeg har bestilt hvitløk for setting denne gangen, og nå er den på vei i posten. Denne våren nøyde jeg med å sette fed fra en løk fra butikken.

Og til slutt et lite tips. Mange utsalg selger tulipanløk råbillig senhøstes. Har ikke frosten laget for hard isskorpe, så er det bare å slå til. De jeg kjøpte i fjor, ble like fine som resten, men kom muligens litt senere i blomst.

Og mår det gjelder løkblomster, håper jeg du er enig med meg. Jo flere, dess bedre.

Kari K.

 

This entry was posted in Hage, Kortgått mat and tagged . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

