Druene våre på sørveggen ble til god saft

druerfrahagenNesten alle som har sett de blå drueklasene har spurt: – Skal dere lage vin?

Nei, det er et fag vi har så stor respekt for at vi overlater det til fagfolk. Men jeg har lang trening i å lage saft av solbær, rips og bringebær, og noe måtte jo alle de fine druene brukes til.

druer2Da jeg for mange år siden på impuls kjøpte den spinkle vinstokken i en vanlig blomsterbutikk, hadde jeg ikke helt sett for meg hvordan det skulle gå. Den ble plantet i staudebedet på sørsiden av huset, og det så lenge ut som den var lykkelig som liten. Men så skjøt den fart, og i det siste har den måttet klippes kraftig for ikke å stjele alle plassen.

Drueklasene ble klippet av rett før den første frostnatten, og jeg fleipet med at jeg nå måtte vaske føttene og trå til som druetråkker. Men det ende med at jeg saftet dem på gamlemåten.

Drueklasene ble veid og lagt i en stor kjele av stål. Så ble det helt over vann etter oppskrift fra solbærsaft.  Det hele ble kokt raskt opp, og så fikk massen syde til druene bleknet og saften var trukket ut. Fosskoking har ingen hensikt, da du fort sitter igjen med en uklar grøt. Første siling gjorde jeg gjennom et dørslag, for å bli kvitt drur og kvist. Saften gikk så gjennom et sileklede, før den ble helt tilbake i rengjort kjele, og kokt opp igjen med sukker. Jeg brukte 6 dl per liter saft, for å være sikker på at den skulle bli holdbar.

Druesaft1-1Det aller viktigste når du kommer til dette punktet er å skumme saften godt og øse den opp på sterile flasker. Jeg pleier å vaske flaskene, selv om de ser rene ut, og sette dem i stekeovnen på minst 110 grader. Pass fingrene når du tar dem ut.

Saften oppbevares i et gammelt kjøleskap i kjelleren.

Smaken på druesaften er søt og rund, og i går fant vi ut at den egner seg ypperlig til risengrynsgrøt.

Kari K.

Foto: Per og Kari

 

 

This entry was posted in Hage, Kortgått mat and tagged , . Bookmark the permalink.

2 Responses to Druene våre på sørveggen ble til god saft

  1. Høres deilig ut. Og minnet meg på at jeg hadde tenkt å kjøpe en drueplante igjen. Hadde for mange år siden, også med blå druer. Men jeg har aldri prøvd å lage saft.
    Hilsen Ingeborg fra fruhaldshage.blogspot.com

  2. Så lekre bilder, at til og med jeg som er skeptisk til druesaft fikk lyst til å prøve!

Leave a Reply

