Musikalsk adventskalender, dag 24: To versjoner av Silent Night, en med Tom Waits og en med Sinead O’Connor

Så var julekvelden her, og i år, som alle andre år jeg har laget denne julekalenderen, avslutter jeg med Silent Night.

Jula er jo full av tradisjoner, og dette er blitt en av mine.

Nå kan forhåpentlig julefreden senke seg, med rolige måltider, pakker og litt ekstra tid sammen med mennesker du setter pris på.

Sangen er tolket av veldig mange artister, og for noen har kanskje Mahalia Jackson den ultimate versjonen. Men jeg har valgt to av mine personlige favoritter, Tom Waits og Sinead O’Connor, som jeg synes har flotte tolkninger, og som gjør sangen på to helt ulike måter.

Vil du ha en instrumentalversjon, kan jeg også anbefale en bluesversjon med Peter Green and the Men in Blue fra albumet «I Got the Blues for Christmas». (men dette er ikke den Peter Green de fleste tenker på, fra Fleetwood Mac, men en annen Peter Green…) Den finnes ikke på youtube, men kan streames fra Apple Music.

Per

This entry was posted in Advent, Musikk. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

