10 gode grunner til å reise til Wien om vinteren

Storbyferie er blitt et begrep, men det er ikke så mange som velger Wien. Dette kjennes litt urettferdig, for Østerrikets hovedstad har mye å by på. Dette gjelder også om vinteren.

For Idun og meg sto valget denne gangen mellom Berlin og Wien. Dragningen mot en forholdsvis liten bykjerne med staselige hus, livlige marked og klassiske kaker ble avgjørende. Og vi fikk så mye mer på kjøpet. Jeg hadde ikke vært i Wien siden jeg sveipet innom på Interrail som 20-åring for å få med meg Stephansdomen og TV-tårnet ved Donau. Det siste droppet vi nå i vinterdisen for å få tid til andre aktiviteter i løpet av fire dager.Wien_bibøiotek2

1. Wien_bibliotek1Museer, kirker og andre flotte bygg setter sitt karakteristiske preg på Wien. Nesten uansett i hviken retning du vandrer, kommer du over noe du har lest om i reisehåndbøkene. Har du noen dager, må du velge steinhardt. Innenfor Museumskvartalet finner du et stort utvalg. Vi bestemte oss for å bruke god tid i den gamle delen av nasjonalbiblioteket. Det er en forlengelse av slottet Hofburg, og det er bøker fra gulv til tak, innrammet i barokk prakt. Prunksalen ble bygget mellom 1723 og 1726, og er noe av det flotteste byen har å by på.
  2. Wien_kirkeStephansdomen er selve landemerket i Wien. Den rager over bybebyggelsen, og den eldste delen er fra 1200-tallet. Da vi var innom en vinterkveld, var det få turister. Men det var en sakte strøm av lokalbefolkning som tente lys og satte seg på benkene for bønn og og stille ettertanke. Er du der på lysdagen, er det mulig å gå de 343 trappetrinnene opp i Sørtårnet for å nyte utsikten over byen.
  3. Wien_shoppeWien_bokkafeShopping og gateliv lever også om vinteren. Strøket rundt Stephansdomen med Kärntner strasse, Graben og Köhlmarket har de mest fasjonable foretningene, mens det er billigere og mer folkelig i Mariahilfer strasse. Et råd er å ta noen svinger ut av hovedgatene. Rent tilfeldig kom vi over den artige bokkafeen Alexanderwerk i Gumpendorfstrasse 10-12. Her er det retrostil, hyllemeter med lesestoff og hyggelige sitteplasser du kan benytte deg av helt til klokken 01:00 om natten. På din vandring i byen kan du også få øye på hester som står i vinduet og følger med på livet i gaten. Disse tilhører Den spaske rideskole, som også er verd et besøk.Wien_rideskole
  4. En konsert eller en ballettforestilling sto høyt på prioriteringslisten når vi først var i Wien. Vi hadde ikke bestilt, men gikk innom Staatoper og var så heldige og få billetter til forestillingen dagen etter. Den staselige operaen  i nyrennesansestil ble bygget på 1860-tallet, og både ekstriør og interiøret er en opplevelse i seg selv.Wien_operaen
  5. Wien_hegreWien har flere fine uteområder, og vi valgte å rusle sakte gjennom Stadtpark med sin dam og lange kanal. Her står Johann Strauss forgylt på sin sokkel, folk kommer for å mate fuglene og i snøen dukket det også opp en hutrende hegre, som så ut som den lengtet til varmere steder.
  6. Wien_starwars2Museene i Wien har ikke bare gammel historie å by på. Da vi var i byen oppdaget vi at det var en stor og detaljrik Star Wars-utstilling i Museum für Angewandte Kunst (MAK). Den er åpen til 16. april, og du kan få nærkontakt med både romskipene og alle karakterene fra filmene. Byen er levende på alle mulige måter.Wien_starwars1
  7. Lar du deg sjarmere av boder og kafeer som byr på fristelse av alle slag, må du legge turen innom Naschmarket. Her kan du velge i dusinvis av olivensorter, eller fylle handlenettet med frukt i alle farger. Dette er byens største marked, og på lørdagene er det også loppemarked med klær og antikviteter.Wien_naschmarket
  8. Wien_schönbrunnAlt vi har foretatt oss så langt har vært i gåavstand fra Hotel Das Tyrol i Mariafilfer strasse der vi bodde. Vi tok en liten utflukt med t-banen til Schloss Schönbrunn, som vi ikke ville gå glipp av. Den langstrakte herligheten ble ferdigstilt i 1713, men er forandret en del senere. Her kan du betrakte porselensrom, Napoleons rom og keiserlige salonger. Schönbrunn er omgitt av en stor park, der det er helt gratis å vandre. Vi endte oppe på høyden, og tok oss en god lunsj på kafeen Gloriette. Det er fabelaktig utsikt fra dette staselige bygget.wiengloriette
  9. Wien_cafeKafeen utgjør selve sjelen i Wien, og vi var innom flere. Du må ikke la deg skremme av kelnere i svart antrekk og hvite skjorter, for dette er arbeidsantrekket over alt. Vi var innom Cafe Museum, med sin minimalistiske stil og røde sofaer. Bildet er fra Cafe Ritter i Mariahilfer strasse, som har en lang historie. I løpet av noen dager spiste vi oss gjennom Sachertorte, Apfelsrudel, sjokoladefondant og mye annet.
  10. En riktig fin kveldsopplevelse kan være å gå stille gjennom byen, se på alle de vakkert opplyste bygningene og kanskje stikke innom et tilfeldig sted for en tekopp eller et glass vin.Wien_imørket

Tekst og foto: Kari K.

This entry was posted in Foto, Reise and tagged , . Bookmark the permalink.

3 Responses to 10 gode grunner til å reise til Wien om vinteren

1. Nå fikk jeg lyst til å ta en tur til Wien!

2. Nina Kristiansen says:

Var der for to år siden, og syns byen var fin. OK å ha vært der en gang, men ikke stedet jeg lengter tilbake til. Personlig syns jeg Berlin har mer å by på, selv etter flere besøk der.