Kortgått mat: Salat i stua og persille i posten

hageforberedelseDere som har vært innom denne bloggen tidligere har sikkert forstått at jeg er veldig glad i uttrykket kortgått mat. Det betyr kort og godt mat som står innen rekkevidde på terrassen, i hagen eller ute i den frie natur. Langgått mat er selvsagt også bra, så ta gjerne en real søndagstur etter sopp og molter, men det var ikke dette jeg skulle skrive om nå.

Her er bakgrunnen for hvorfor jeg er så glad i kjøkkenhage

Vinteren er ikke beste tiden for fersk, kortgått mat, så i år har jeg bestemt meg for å komme igang tidlig. Tomat- og chilifrø har spiret godt i vinduskarmen. Det er grønt liv i den første potten med basilikum, og jeg skal se hva jeg får til når det gjelder å dyrke den første salaten i potter.

En oversikt over frøkataloger 2016

For å komme i gang har jeg hentet restlageret av frø opp fra kjelleren. Der var det rikelig med salet, og jeg valgte en grønn batavi og sådde tynt i torvpotter, som nå står på stua. Etter hvert er det mulig at jeg flytter dem over til drivhuset, for at de skal få det litt luftigere.

Fem enkle urter

Persille hadde jeg også planer om å så. Den er en treging, det er greit å få fart på den tidlig, men her var det ikke frø igjen. Så da ble det å bestille fra Impecta i Sverige, og når jeg først var igang, ble det en lang liste med frø til sommerens kortgåtte mat. Da er det bare å vente på godteposene i posten.tomatplanter

Kari K.

This entry was posted in Hage, Kortgått mat. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

