Urtene spirer både inne og ute

karrypersille2016De fleste krydderplanter er enkle å ha med å gjøre. Jeg har et hjørne i kjøkkenhagen, der det ikke er mange dagene siden snøen forsvant. Nå strekker persillen opp sine krusete blader. Persillen er toårig. Jeg pleier enten å så ute eller sette ut noen planter hver vår, så vi har litt å gå på. Den vokser sakte, så det er en fordel å starte inne.

Fem enkle urter

ananasmynteVed siden av blinker det grågrønt i karriplanten (bildet øverst). Den ble kjøpt for to-tre år siden og har klart seg fint ute. Bladene lukter og smaker karri og den kan brukes som smakstilsetning i matlagingen. Planten er også dekorativ.

I fjor hadde jeg en egen krydderhylle ved siden av kjøkkendøren. Pottene som stop er reddet jeg ned i kjelleren før vinteren. Det skulle bare litt lys og vann til før det ble liv i ananasmynten, og det er flere på vei.

Krydderhylle utenfor kjøkkendøra

basilikum2016Inne har jeg sådd første runde med basilikum. Dette er urtenes pyse, så jeg pleier å la den få stå enten i vinduskarmen eller i drivhuset. Denne gangen tror jeg at jeg skal ta meg tid til å prikle i håp om å få litt kraftigere planter.

Kari K.

 

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

