Alle plantene er ute av krypkjelleren

våridrivhuset2_2016krypkjellerDe har vært forvist til stummende mørke, men i påsken fikk alle se lyset. De fleste i drivhuset. Det hører med til historien at de siste rundene var som botanisk-arkeologiske utgravninger å regne. Da var det på med hodelykt og hagehatt for å finne igjen og redde de aller siste plantene. Hodet var dekket for ikke å få hår og nakke fullt av spindelvev.

lungeurtEgentlig er alt dette en selvmotsigelse. Jeg pleier å si at jeg i hovedsak liker å dyrke matplanter. Grønnsaker, bær og frukt er derfor førstevalget. Men jeg lurer litt på hva Per vil tenke hvis jeg en dag sa et jeg ville satse mer på blomster. Nå har vi båret ut litt over 150 potter som har overvintret i kjelleren. I ti av dem er det urter, pluss en fennikel som har overlevd. Resten inneholder pelargonier, takløk, oxalis, oleander, grønnrenner og mye annet. Fellesnevneren er at lite kan settes på spisekartet.

drivhusvår_2016Knoppen tilhører Frizzle Sizzle, som har klart vinteren. Pelargoniene kommer med fine skudd, og over ser du den første knoppen til lungeurten, som nå skyter fart i krukken. Det er liv i de fleste pottene. Grovt regnet har cirka 15 prosent havnet rett på komposten.

Nå startet kampen om plassen. Tomater og chili gror så det knaker inne, og etter ny ompotting bør de ut i drivhuset. Men der er plassen nesten fylt opp av blomsterplanter, som ikke kan flytte ut før alle faren for frost er over. Det tar nærere to måneder. Og nå våkner det liv i mange aldre småpotter med frø også.

Jeg forstår dem som sier at det er det samme hvor stort drivhus du setter opp, det burde alltid ha vært større.

Kari K.

 

 

 

This entry was posted in Drivhus, Hage. Bookmark the permalink.

5 Responses to Alle plantene er ute av krypkjelleren

  1. Mette Kvitle says:

    Jeg både unner og misunner deg dette fantastiske drivhuset, Kari!🙂

  2. Bianca Wathne Gelink says:

    Så fint dere har det Kari og Per! Kanskje jeg må komme en tur å se en dag?😀

  3. Hvordan lage slik blogg uten reklamestøy?

Leave a Reply

