Kortgått mat: Hvitløken spirer fint i bedet

hvitløk_2016Vårgrønne spirer titter opp tett i tett der jeg satte hvitløkfedd litt sent på høsten. Det ser ut til at de har tålt vinteren godt. Nå skal de vokse seg fine og frodige, men jeg skal tillate meg en liten prøvesmak av de fristende bladene. De smaker hvitløk og kan klippes i salaten, på ostesmørebrødet eller i andre matretter. Men vær litt forsiktig med saksen.

Det advares mot å sette hvitløk fra butikken i fare for å spre sykdom. Jeg kjøpte derfor to sorter godkjent setteløk og gleder meg til resultatet. Løken kan tas opp når bladene har visnet ned, litt utpå høsten.

hvitløkFjorårets hvitløk ble god, men ikke så stor. I sommer skal jeg være påpasselig med å gi plantene litt mer næring.

Nå kan du også sette et par hvitløkfed til spiring på kjøkkenbenken, vente en stund og forsyne deg av de grønne skuddene.

Kari K.

 

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

