Kortgått mat: Vi forbereder oss til å sette poteter

poteter2_tilsettingSettepotetene våre ligger nå i to små kasser i drivhuset, og groene som titter ut er korte og kraftige, slik de skal være. Jeg vet at mange mener det er bortkastet plass å dyrke poteter, men her er jeg helt uenig. Noe av det beste som finnes er å kunne rusle ut i hagen litt ut på sommeren, dra opp et ris eller to, og glede seg til middag. Som tilbehør trenger du strengt tatt ikke mer enn ei klipe salt og en smørklatt.

poteter_tilsettingBåde hagesenter og Felleskjøpet har settepoteter på denne tiden. Vi har valgt to sorter. Den ene er Berber. Denne er lys i skallet, kommer tidlig og smaker som nypoteter skal gjøre. Den andre er økologisk Troll, som modnes litt lenger ut på høsten. Sorten er av de små røde og en nykommer i hagen vår.

Jeg har hatt nærkontakt med poteter helt fra jeg var så liten at jeg krabbet mellom fårene. Er du nykommer, så deler jeg gjerne noen råd.

Det er lurt å ta settepotetene fram i lyset to-tre uker før de skal i jorda. På posen jeg kjøpte står det at de skal ha 15 grader. Dette er ikke så veldig nøye, men du må i alle fall sørge for at de ikke fryser. Vent med å sette potetene til det øverste laget av jorda er rundt ti grader.

Potetlandet eller bedet du setter potetene i bør gjødsles. Jeg vender inn godt med kompost fra hagen, og noe kukompost jeg kjøper, så jorda blir lett og luftig. Potetene settes i en får, og jeg har lært at du kan beregne en fot mellom hver. Dekk med et jordlag.

Vi har flere ganger brøytet ny jord ved hjelp av potetene. Her kan du se fremgangsmåten.

I fjor hadde vi en ny runde.

Kari K.

 

 

This entry was posted in Hage, Kortgått mat and tagged , , . Bookmark the permalink.

2 Responses to Kortgått mat: Vi forbereder oss til å sette poteter

  1. Pingback: Småbrukergenene våkner når jeg setter poteter | perogkari

  2. Pingback: Potetsuppe med nyplukket tilbehør fra hagen | perogkari

Leave a Reply

