Dette er helgen for Hagemessen 2016

julerose1_2016Kanskje finner jeg en pussig pelargonia eller et par fargerike hagehansker nesten ingen har maken til. Dette er ikke året for de store investeringer på hagemessen, men en tur til Lillestrøm hører med som en trivelig våropplevelse.

hagemesse615Arrangørene frister med at Hagemessen 2016 fyller tre haller og har større utvalg enn på lenge. Hva vi er ute etter, varierer helt klart fra hageeier til hageeier. Da jeg skulle kjøpe drivhus, var det enkelt å gå fra stand til stand og samle informasjon. I fjor kom jeg ut som medlem av Norsk ornitologisk forening, noe jeg har hatt stor glede av.

Dette året er jeg mer ute etter hagekunnskap og inspirasjon. Det er tett mellom fagfolkene og enkelt å spørre. Designhagene som bygges opp er kanskje ikke helt slik du har det hjemme, men det er lov å forsyne seg rått av ideene.

Et raskt sveip gjennom utstillerlisten viser at det er mer mat enn på lenge. Det er et stort utvalg i hagemøbler, og fra nærmiljøet mitt finner jeg Krukkegården og Kvakestad planteskole. Julerosene over er fra Gartneriet Spiren, som er en populær gjest fra Danmark.

hagemesse315Også i år er det en egen kunnskapsgate. Her finner du hagerelaterte lag og foreninger, enten du er interessert i roser, fuksia eller er hagegal og vil la humla suse.

Jeg kommer tilbake med noen bilder og ord når jeg har vært innom.

Kari K.

 

 

This entry was posted in Hage. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

