Løpstikke som te eller grønnsakbuljong til suppe

løpstikke_2016løpstikke_teFørst titter det opp en liten, burgunder pyramide, og så brer det seg ut en en frodig, grønn topp med røde kanter. Når løpstikka spirer, kan vi si det er vår.

Å dyrke løpstikke er like enkelt som rabarbra. Finn en romslig plass i hagen, eller gi den en pallekarm alene, for dette er ingen urt som er liten å beskjeden. Det er bare nå i april høyden er på rundt 10 centimeter. Om få uker er den oppe i et par meter.

 

Løpstikke kan sette fin smak på mange retter, og jeg er glad i den både som dryss i salat og  krydder i potetstuing. Men bruk den forsiktig, for selv om smaken er frisk og fin, blir den fort dominerende.

Personlig synes jeg løpstikke passer perfelt som grønnsakbuljong til suppe. Har du litt kålrot, gulrot og løk, blir det et smakfullt måltid. Og så er det bare å bygge ut med det du liker.

løpstikke2_2016Sist helg fant jeg ei lita bok på loppemarked. Den heter “Urtete for nytelse og helse” og er skrevet av Ove Skjønhaug. Der har også løpstikken sin plass. I boka kan jeg lese at løpstikke smører fordøyelsen og skjerper appetitten. Den kom til Norge med munkene, som trodde planten stimulerte kjønnsdriften. En annnen kuriositet er at løpstikke ble plantet ved husene på Østlandet for at den skarpe lukten skulle holde hoggormen borte.

urtebokomtePersonlig synes jeg enkelt og greit det er en fin urt, som egner seg godt i matlagingen. Nå nyter jeg en kopp te, eller buljong om du vil. To tuster holder fint til en stor kopp.

Og lurter du på hvordan jeg steller planten. Svaret er enkelt. Jeg gjør ikke annet enn å rydde bort visne rester etter vinteren, og så blir den større og større år for år.

Kari K.

This entry was posted in Hage, Kortgått mat and tagged , . Bookmark the permalink.

One Response to Løpstikke som te eller grønnsakbuljong til suppe

  1. Pingback: Solbærte er både sunn og søt i koppen | perogkari

Leave a Reply

