Småbrukergenene våkner når jeg setter poteter

potetsetting_2016En ting er å ha en hage i halv-urbane strøk. Noe annet er å ha et småbruk. Men den dagen jeg drar på meg gummistøvlene for å gå ut og sette poteter, kommer barndomsfølelsen krypende, og jeg later som jeg er midt ute på et jorde igjen.

Settepotetene står klare med de små groene på, og jeg henter hakke og spade. Forholdene er ikke større. I barndommen kom nabo Trygve og hesten  Svarten for å kjøre opp fårene, og så måtte jeg se nøye hva mor og far gjorde, så det ble langt nok mellom potetene.

Forberedelsene til å sette poteter

potetsetting2_2016Minnene dukker opp mens jeg plasserer en og en berber fint på rad og dekker over med jord. Dette er en tidligpotet, mens det på andre delen av potetlandet er satt en sort som heter Troll. Det er god jord her i utgangspunktet, og det er blandet i godt med kompost.

Jeg gjør mitt beste for å drive vekselbruk, så selv om jeg ikke fører noen sirlig oversikt, så pleier det være fire år mellom hver gang potetene står på samme sted. Resultatet har blitt lite sykdom og god avling.

Nå vil det gå noen uker før de første, grønne skuddene viser seg, og så gjelder det å være tålmodig. Det er litt bortkastet å spise poteter så store som druer, men de trenger ikke å være så veldig store før det er lov å ta en smak. Og jeg lover deg poteter og poteter er to ting. Det er dem du kjøper i butikken, og dem du graver helt ferske opp av jorda. Alle kjenner forskjellen.

Kari K.

 

This entry was posted in Hage, Kortgått mat and tagged , . Bookmark the permalink.

One Response to Småbrukergenene våkner når jeg setter poteter

  1. Jeg ELSKER når det er nye innlegg i bloggen deres! Tusen takk, igjen og igjen.

Leave a Reply

