Rabarbrasyltetøy er godt til blåskimmerost og chevre

rabarbrasyltetøyRabarbra kan brukes til så mye, og jeg er i ferd med å teste ut mulighetene. Siste påfunn kom egentlig av seg selv. Når det smaker godt med fikensyltetøy og solbær til enkelte oster, måtte veien ligge åpen for rabarbra også

Her finner du ti andre rabarbraoppskrifter jeg liker godt.

rabarbrastilkTre røde, fine rabarbrastilker ble skåret i centimeterlange biter og kokt noen minutter med to-tre dl sukker og en slump vann. Personlig synes jeg at rabarbraen ikke skal være for sur, men her er det forskjellig smak. Litt god vanilje ble tilsatt.

Det avkjølte rabarbrasyltetøyet ble servert til blåskimmerostene blå castello og le blue president. Den siste var godt moden og kraftig i smaken, og jeg synes denne kombinasjonen ble aller best. Den salte og den søtsyrlige smaken sto til hverandre.

På ostefatet var det også en mild chevre. Da den fikk selskap av barbarbraen, ble det nesten en mild maidessert.

Et ostefat med litt kjeks eller kjekkebrød smaker godt også ute i det grønne. Personlig er jeg også glad i rabarbrasyltetøy på brødskiva.

Kari K.

This entry was posted in Hage, Kortgått mat and tagged . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

