Belønnet med tomater, akeleier og havrrotblomster

akeleier2016Noen ganger lurer jeg på hvorfor jeg bruker så mange timer på å surre rundt i hagen. På dager som denne forstår jeg ikke spørsmålet.

tomater2016Vi får aldri en perfekt hage, men det kommer stadig lønn for strevet. Nå er de første tomatene modne i drivhuset. Denne planten kjøpte jeg i vår på universitetet i Ås, mens de egne tomatplantene  snart når takhøyde.

havrerotblomstDen første salaten kan høstes og fjorårets pjuskete havrerot, har vokst seg kraftig og fått en fantastisk fin purpurfarget blomst (til høyre). Planten er toårig, og roten burde ha vært høstet til mat før blomsten kom. Så jeg får heller teste noen av de mindre eksemplarene vi har. Det sies at den skal smake østers, og det ser ut til at den er villig.

Akeleiene er av de mest trofaste og villige. Fargene endrer seg litt år for år, og vi må holde dem kraftig i ørene, så de ikke skal spre seg for mye.

Kari K.

 

This entry was posted in Foto, Hage, Kortgått mat and tagged , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

