Tid for å tynne gulrøttene og redde dem fra valmuene

gulrottynningSlipper du blikket fra kjøkkenhagen noen dager, kan du regne med at det har rørt seg der ute. Grønnsakene gror og frøugresset spirer, så hele feltet er grønt.

 

gulrottynning2Da er det bare å ta en kvadratdesimeter om gangen, og jeg er en av dem som synes det er riktig avslappende å luke. Du sitter der med dine egne tanker og napper vassarve og melstokk. Men jeg ser rast at det er litt synd på gulrøttene. For det første er de født små, og nå har de fått selskap av frodige valmuer, som sår seg selv, år etter år. Valmuene kommer til å vokse seg høyreiste og riktig vakte, men det er som å ha en flokk med gjøkunger i bedet. Før du vet ordet av det , har de jaget alt det andre. Noen få får stå, der poteter og bondebønner er kraftige nok til å stå imot.

https://perogkari.wordpress.com/2011/05/26/kjøkkenhage-god-pa-gulrot-i-teorien/

Jeg har også tynnet gulrøttene i sammen slengen. I første runde lar jeg de stå ganske tett med en centimeter eller to i mellom. Så tar jeg flere, når de er blitt så store at de kan spises som minirøtter.

Kari K.

 

This entry was posted in Hage, Kortgått mat and tagged , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

