Kortgått mat: Spinatsaus og hakkede egg til pasta

spinatstuingSpinaten har vokst seg stor og kraftig nå på forsommeren, men det kommer alltid til et punkt der den truer med å gå i stokk. Jeg ribbet derfor det meste av plantene og laget en tykk saus til pastaen. Du kan lage spinatstuing på samme måten, men da må du ikke tynne ut med mindre kraft.

spinatUansett hvor mye spinat jeg plukker, så faller den alltid sammen til “en liten klatt” etter et par minutter i kokende, lettsaltet vann. Da er tiden inne for å fiske den knallgrønne massen opp med hulløse og kutte den fint med en skarp kniv. Du kan sikkert kjøre den noen runder i kjøkkenmaskin, men jeg synes ikke det er nødvendig.

For å få litt hold i sausen, så smelter jeg en spiseskje smør og rører i like mye hvetemel. Dette spes ut med kokekraften og litt fløte til passe konsistens. Jeg liker at sausen er tykk. Et lett dryss med reven muskattnøtt, setter en fin spiss på det hele. Har du ikke spinat i hagen, kan du selvsagt kjøpe, og den er aller best fersk.

Spinat kan sås i flere runder, og det varierer litt fra sort til sort hvor fort de går i stokk. God tynning, lyder rådet.

Spinatsusen helles over nykokt pasta, og jeg toppet det hele med kokte, grovhakkede egg og et dryss parmasan. På kort tid har du et lekkert sommermåltid.

Kari K.

This entry was posted in Hage, Kortgått mat and tagged , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

