Den store gleden ved å ha drivhus

drivhus1_2016drivhus5_2015Tomatene rødmer. Basilikumen brer seg ut i potene, og det popper opp nye agurker så fort at du nesten ikke rekker å høste. For meg er dette den virkelig store gleden ved å ha drivhus. Jeg kan dyrke matplanter, som bare skranter, ute på verandaen.  Men det er også mange andre fordeler ved å ha et lite glasshus nede i hagen. Å vandre de få metrene, er nesten som å reise på hytta (som drivhus3_2016vi ikke har).

Jeg pleier å si at jeg har byttet bort et småbruk i drivhus, og dette er ikke så langt fra virkeligheten.

Du kan lese mer om bakgrunnen for drivhuset her. Søer du på drivhus, finner du flere innlegg.drivhus2_2016

https://perogkari.wordpress.com/2013/08/18/drivhuset-er-endelig-under-tak/

https://perogkari.wordpress.com/2013/07/01/drivhuset-reiser-seg/

Den venstre siden i drivhuset er forbeholdt to kurvstoler og et lite bord. Den ene stolen har jeg arvet etter bestemor. Hun hadde den ved sengen sin, og pleide å legge klærne der når hun sov. Den andre stolen ble kjøpt i en gjenbruksbutikk i vår, mens bordet kommer fra loppemarked. Stolene på utsiden av drivhuset har jeg fått av en god kollega, og de er ypperlig for å ta en liten pause i finværet.

drivhus4_2016Blomstene får ikke lov til å erobre drivhuset. Det er matplantene som har førsteretten nå på sommeren. Men jeg er ikke strengere enn at en del pelargonier har fått sin egen hylle, og ellers er det trangt om plassen.

I hjørnet med utsikt til fruglebad, frukttrær og deler av kjøkkenhagen står en Madagaskar beharenis, som har klart seg i flere år. Den har selskap av en fiken og ei staut physalisplante, som også har overvintret.

Noe jeg lurer litt på er hvorfor jeg har endt opp med en chilihekk langs drivhusgulvet. Men det var god spireevne på frøene som kom i jorda i januar. Og du vet hvor du skal ta veien, hvis du blir bedt om å dra dit pepper´n gror.peridrivhuset

Tekst og foto: Kari K.

 

 

This entry was posted in Drivhus, Foto, Hage and tagged . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

