Kuer, kajakk og kirkeruiner ved Rokosjøen

torillpårokobergetLitt bonderomantikk hører med når jeg har feriert på gamle hjemtrakter. Bildene er tatt under en liten biltur ved Rokosjøen i Løten, og denne gangen har jeg sett etter noe annet enn litt dunkel kveldsstemning.

rokosjøenrundt2Første stopp var ved kirkeruinene på Rokoberget. Det er flott utsikt fra den grønne knollen, som er som et fjell å regne, på Hedmarken, og som bildet viser, blåste det på toppen. Du kan se rett ned på Rokosjøen og så videre til Nordhue og Løten-fjellet i den ene retningen, og Stangskogene i den andre.

Les også: Kveldsstemning ved Rokosjøen

rokosjøenrundt3Korset vitner om at dette er et vigslet sted, som er i fullt bruk, og steinfundamentet etter kirken står fortsett igjen. På Wikipedia kan vi lese at St.Mikaels kirke er omtalt i et pavebrev fra 1254 og antas å ha vært valfartskirke en gang i tiden. Ruinen ble gravet ut i 1906–07, da et uthus som stod på stedet, ble fjernet. En merket pilegrimsled går rett forbi.

Sauene kom og hilste på oppe på berget og geitramsen vokste opp etter slitte uthusvegger. Ved Oset var to kajakkpadlere på stilferdig tur inn i Vesle-Rokosjøen, og det var akkurat så idyllisk der som jeg husket.

Rokosjøen4Et av landets artigst dekorerte fjøs befinner seg på gården Bakken øvre, der kuene vandrer på veggen, mens beboerne der var ute på beite. Stedet er kjent for sin gårdsmat.rokosjøenrundt1

Det slår meg alltid at du ikke trenger reise, eller gå langt, for å ha fine opplevelser.

Kari K.

This entry was posted in Foto, Ut i naturen and tagged , . Bookmark the permalink.

One Response to Kuer, kajakk og kirkeruiner ved Rokosjøen

  1. Takk igjen for de flotte inleggene. Jeg gleder meg alltid over nye poster fra Per og Kari, og lykken er stor når jeg har tid til å lese mer enn bare litt. Nå fikk jeg lyst til å dra til Roko, jeg også!
    Fortsatt god sommer!

Leave a Reply

