Potetsuppe med nyplukket tilbehør fra hagen

grønnsakerfrahagenPotetene er noe av det jeg er mest glad for å ha i hagen. Du kan dra opp et ris eller to, og så har du et lite måltid. Ferske, nykokte poteter trengr bare en klype salt og en smørklatt for å smake fortreffelig. Plusser du på med litt god ost, eller en skinkebit, har du et festmåltid.

Fra potetsettingen

Nå bestemte jeg meg for å lage potetsuppe, fritt etter en oppskrift jeg lærte da vi var i Ecuador sist sommer. Det vil si jeg improviserte over de grønnsakene vi hadde innen rekkevidde i hagen, og var på kanten til å skjøre helt ut i det uspiselige. Sukkerertene ble også spart til dagen etter.

Fremgangsmåte: Jeg startet med å varme en blanding av 1 ss smør og like mye olivenolje i kjele. En halv løk, to fedd hvitløk, en liten squash, og noen blad med løpstikke ble kuttet i små biter og surret i fettet. Det fikk følge av en kvart, rød, liten chili, som det viste seg hadde vokst seg så sterk at den kunne brukes som flammekaster. Drysset med sitrontimian oppførte seg bedre.

Er du opptatt av hage, så sjekk ut: Hageglede på fb

potetsuppeDa grønnsakene var myke, fylte jeg på 1,5 liter vann og la i potetene, som var kuttet i terninger. Det hele putret på middels varme til det var mykt. Potetsuppen ble så glattet med en stavmikser og tilsatt 1,5 dl fløte for å runde av smaken. Det krevdes en del salt, men ikke pepper. Vi har rikelig med kruspersille som ble kuttet, og fordelt frisk i suppen.

Kari K.

 

 

 

This entry was posted in Hage, Kortgått mat and tagged . Bookmark the permalink.

One Response to Potetsuppe med nyplukket tilbehør fra hagen

  1. Potetsuppe er utrolig godt, nå kom jeg på at det er lenge siden jeg har laget det. Ha en fortsatt fin helg, hilsen Ingeborg

Leave a Reply

