Den kortgåtte maten stikker av

squash_gigantDet er med gresskaren og squashen vår, som med en vilter fireåring. Du kan ikke slippe øynene av dem, før de stikker over til naboen. Det er mulig at gigantene også frykter at dopingkontrollen skal stikke innom. Men da kan jeg sverge på at du kan bli stor og sterk av gamelt gress og matrester, og nå kan vi også dokumentere et evnen til å løpe hinder er den aller beste.

Jeg skal innrømme at jeg liker matplanter med litt voksekraft, og i vår tok jeg seks-sju  selvsådde squash og gresskar og satte dem fint ned i den gamle komposten. De fikk selskap av et par restetomatplanter, de snart tok kvelertak på, og jeg har heller ikke sett så mye til georginene, som skulle bidra med blomster.

bønnetårn_kortgåttSquashen og gresskaren dro pent igang, men så fikk de være alene to uker i august, og da benyttet de sin frihet til å erobre nabolaget. Lange ranker med gresskar snor seg over steingjerdet, og nå viser de muskler i form av sine gule frukter. Squashen av ulike sorter holder seg mer på hjemmebane, der vi må høste i vill fart, og har nok til å åpne en squashrestaurant.

Bønnetårnet er blitt akkurat så staselig som jeg håpet. Det strekker seg mot himmelen, og etter en flott blomstring, kommer nå belgene som belønning.

Du kan si mye rart om disse viltre plantene, men de er med på å gi deg mestringsfølelse. Så da får jeg hedre dem ved å pønske ut noen nye oppskrifter.

Kari K.

This entry was posted in Hage, Kortgått mat. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

