Disse grønnsakene var enkle å lykkes med i år

kjokkenhage4_2016Den som venter på noe godt, venter ikke forgjeves, heter det, og jeg kjenner alltid kriblingen i magen når jeg sår de første frøene inne i januar. Spenningen er alltid der om du vil lykkes eller ikke. Målet er å få så mye kortgått mat som mulig, uten å slite vettet av seg, og nå kommer hovedbelønningen. Det er bare å høste og høste og glise fra øre til øre. Søndag fylte jeg enkelt og greit en hel kasse, som blir omgjort til middag utover i uka.

kjokkenhage2_2016Det bugner av bønner ute i bedet. Denne sesongen er det de kraftige klatresortene som har slått til for fullt, med belger i gult, grønt og purpur. Sammen med fargesterk mangold er de riktig dekorative.De mer tandre sortene trivdes dårlig på forsommeren, så neste år skal jeg også forsøke å sette noen i drivhuset.

kjokkenhage5_2016Squashen slår aldri feil, og jeg lærer aldri. Selv om vi høster i rasende fart og putter squash i de fleste retter, gjemmer det seg alltid noen under bladverket og ender som solide klubber. Egne, ferske poteter fram til frosten kommer, er en selvfølge.

kjokkenhage1_2016Hvitløken som ble satt i fjor høst spiret godt, og nå er avlingen høstet. Jeg valgte å bruke godkjent setteløk, og dette ga et vellykket resultat. Nå angrer jeg litt på at jeg ikke fikk flere løksorter i jorda denne våren. Dette må jeg huske på til neste år.

drivhus1_host2016Chilien av ulike sorter er villig, og plantene gir god avling både inne og ute. Vi bør lære oss at vi liker aller best de helt milde, som tenderer opp mot paprika. Andre er så kruttsterke, at de kan doneres til talkshow.

drivhushost2_2016Inne i drivhuset er det tomatene som regjerer nå, og noe av det artige er å teste de ulike smakene. Basilikumen er et trofast følge, og så sniker jeg meg til en pysalis eller to, så nå er busken snart tom.

Vil du ha litt hageinspirasjon, så sjekk denne fb-siden

Når høsten kommer, må du glede deg over alt som ble vellykket, og godta at det nesten alltid er noe som går skeis. Grønnkål og svartkål ble totalt ødelagt av møll, og finner jeg en gulrot over ti centimeter, er det rekord.

Noen lurer på hvorfor vi orker å holde på med grønnsaker, frukt og bær, men svaret er enkelt. Å dyrke kortgått mat er medisin både for kroppen og sjelen.kari_matkasse

Tekst: Kari K.

Foto: Per og Kari

 

 

This entry was posted in Drivhus, Hage, Kortgått mat. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

