Tørket chili gir hete blikk over matbordet

Chili er en mye hottere grønnsak enn salat, og jeg blir ikke forunderet om den ligger på trendtoppen. Hos oss tok det litt av i fjor, og jeg sådde mange ulike sorter, fra søte og milde til dem som flår skinnet av deg i kjeften.

I hele vinter har vi hatt ei skål med tørket chili stående på kjøkkenet. Det er de siste, små fruktene som ble høstet før drivhuset ble tømt i november. Tørkingen har de stått for selv, og nå er de så harde som papp og frøene får dem til å skrangle som maracas når du rister på dem.

Innholdet i skålen har stadig minket, men det er et problem. Jeg klarer ikke å huske hvilken av chiliene som er mild og snill, og hvem av dem som skulle ha vært sendt dit pepper´n gror. Så jeg tar ofte en sjanse, smuldrer litt av en innskrumpet raring mellom fingrene og slenger det i panna.

Stakkars Per, som setter seg til middagsbordet helt uanende om hva han har i vente. Jeg forstår at noe ikke er som det skal når han får trekninger rundt nesen og tårene står i øyekroken. Men han sier ingen ting. Bare pirker små, røde biter til side på tallerkenen med gaffelen. Jeg har lært meg til å bli litt mer forsiktig. Får jeg brannsår på tunga under testen, finner jeg en annen chili som er spiselig. Det er også en god regel å smake på maten du serverer.

Her er et innlegg fra da jeg sådde chili

Nå er det på´n igjen. De første chilieplantene spirer i stueviduet, og så langt har jeg vært flink med merkepinnene. Hvis du ikke er så opptatt av tidlig avling, kan du fortsatt så chili. Den trenger rundt 20 grader for å spire, men du kan ikke sette ut plantene før all fare for frost er over. En annen mulighet er å la plantene stå inne. De er dekorative, får fine blomster og du har råstoff til middagen innen rekkevidde.

Kari K.

 

This entry was posted in Hage, Kortgått mat and tagged , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

