Sykkeltur rundt Helgøya – en øy med mange muligheter

Helgøya er Norges største innlandsøy og ligger midt i Mjøsa. Den er blitt et utfartssted for folk i Mjøsregionen, takket være et variert tilbud som spenner fra mat i idylliske omgivelser til klatrepark. Og mellom der kan du få en hageopplevelse på Hovelsrud gård, som er gjenoppbygget etter planene fra 1840.

I ferien bodde vi i telt noen dager på Strandheim Camping på Nes, og bestemte oss for å sykle Helgøya rundt.  Vi kjørte til Tingnes og satte fra oss bilen på parkeringen for badegjester. Så satte vi oss på syklene og tråkket over brua. Den har bare en kjørebane, og du rekker aldri over på «bilgrønt», så du må enten trille eller sykle forsiktig over uavhengig av trafikklyset.

Selve rundturen er på elleve kilometer. Du må regne med å tråkke på litt fra Mjøsa og opp i landskapet, men på hjemturen triller du så lett som bare det ned mot brua til Tingnes og Neslandet.

Vi holdt venstre og fulgte Helgøyavegen på østsiden av øya. Oppe i lia kunne du nesten kjenne et blikk i nakken, og der stakk et grønt hode opp av bakken. Dette er midtpunktet i en av flere fine hager.

Både fruktblomstringen i Hardanger og kirsebærblomstringen i Japan er kjente turistmål. Men du skal heller ikke kimse av potetblomstringen på Østlandet. For en tid siden syklet vi forbi en skinnende hvit åker i Ås, og her på Helgøya (bildet øverst) strakk fårer med lilla blomster seg med mot Mjøsa.

Rundt halvveis kom vi til Skafferiet på Hovinsholm, som ligger på sørspissen av øya. Her er det fri utsikt til Hamar, Stangelandet og Kapp på Opplandsiden. Vi kom før kafeen hadde åpnet, så vi tok turen ned til Mjøsa, og gikk ned til brygga helt i strandkanten der vi kunne se ut på den lille Hovinsholmen. Her legger også båtene fra Mjøscharter til.

Skafferiet er en idyllisk hagekafé i arbeiderboligen på tidligere Hovinsholm gods. Ved siden av kafé, finner du også en landlig butikk med økologiske produkter med utgangspunkt i lokale råvarer. Stedet er blitt et yndet utfartssted, og bare mens vi satt der med en god kringle og kaffe, ble store deler av uteområdet fylt opp med par og familier på søndagstur, i mange tilfeller kom både mor og far, barn og besteforeldre og benket seg ved bordene. Stilen er sjarmerende nostalgisk, med servring ved bordene.

Så bar det nordover på vestsiden av øya, og neste stopp var Hovelsrud gård. De første vi møtte der var Anne-Lise Grosberghaugen og Arne, broren til Per. Ingen av oss visste at de andre skulle på samme sted, så det ble en hyggelig overraskelse for alle.

Hagen på Hovelsrud er tilbakeført slik den var i 1840, med grusganger, bær, frukt og geometriske former. Den ligger på en fin bakkekam og strekker seg mot Mjøsa. Vi var har på en solfylt søndag der det bugnet av rips, solbær, bringebær og mye annet.

Kjøkkenhagen har stil som et fransk potager, der blomster og grønnsaker fremhever herandre. Salaten danner vakre mønstre og ringblomstene stråler gult i det åpne landskapet. En trapp med pelargonier har også sin sjarm. Hagen er åpen for besøk hver søndag ut august.

Vi stoppet ikke ved klatreparken, som ligger litt nord for Hovelsrud gård. Men vi registrerte at parkeringsplassen var full, og vi så mange mennesker på vei til og fra. De vi har snakket med i Hamarregionen skryter også av parken, og sier den holder god standard.

Helgøya Klatrepark åpnet den 21. mars 2015, og parken har ni løyper, 13 ziplines, og totalt 133 klatreelementer. I vanskelighetsgrad spenner løypene seg over alt fra barne- og opplæringsløyper til svart løypa som har utfordringer for selv den mest drevne.

Du kan lese mer om klatreparken her:

Vi avsluttet runden på Marinaen, som ifølge lokale kjentfolk serverer de beste bakte potetene i mils omkrets. Vi har ikke spist oss rundt på Hedmarken, så vi kan ikke verifisere akkurat den påstanden, men de potene vi fikk var mer enn nok til å stille sulten, og de smakte kjempegodt.

Helt ferdig med maten var vi heller ikke. For over brua, på fastlandet, har de minst like gode kaker som på Skafferiet (stadig ifølge lokale kjentfolk), og til langt lavere priser. Så vi måtte teste det også. Vi skal ikke opphøye oss til smaksdommere, men kan slå fast at vi fikk gode kaker begge steder.

Tekst: Per og Kari

Hovedfotograf: Kari

This entry was posted in Hage, Reise and tagged , , , . Bookmark the permalink.

One Response to Sykkeltur rundt Helgøya – en øy med mange muligheter

1. Anne Østby says:

Saa morsomt at dere har vaert paa Helgoya-tur! Dere var like i naerheten av oss – neste gang maa dere gi et signal, og stikke innom! Vi har ennaa til gode aa sykle Helgoya rundt, men denne lille reportasjen faar oss til aa bestemme oss enda en gang for at neste gang det blir finvaer, da …
    Og er dere innom Spiseriet paa Tingnes enda en gang, saa ikke glem aa smake paa brunost-isen!