Musikalsk julekalender, dag 24: Silent Night, to versjoner med Tom Waits og Sinéad O’Connor

Så var julekvelden her, og i år, som alle andre år jeg har laget denne julekalenderen, avslutter jeg med Silent Night. Den er tolket av så mange artister og finnes i så mange versjoner at jeg kunne ha fylt hele kalenderen med den. Her er to av mine favorittversjoner.

Om noen timer kan forhåpentlig julefreden senke seg, selv om dette året for noen blir litt annerledes enn tidligere.

Silent Night ble  komponert i 1818 av Franz Xaver Gruber med tekst av Joseph Mohr. Originalteksten er på tysk.

Sangen er tolket av veldig mange artister, og for noen har kanskje Mahalia Jackson den ultimate versjonen. I 2011 havnet den faktisk på UNESCOS verdensarvliste.

Jeg har valgt to av mine personlige favoritter, Tom Waits og Sinead O’Connor, som jeg synes har flotte tolkninger, og som gjør sangen på to helt ulike måter.

Sinéad O’Connors versjon ble utgitt i 2009 på en bonus-CD i forbindelse med en nyutgivelse i begrenset opplag av hennes andre album «I Do Not Want What I Haven’t Got» fra 1990.

Takk for i år. Jeg håper i alle fall noen av dere har kost dere med både kjent og kjær, og mer ukjent, julemusikk. Vi høres forhåpentlig til neste år.

Per

This entry was posted in Advent, Jul, Musikk and tagged , , , . Bookmark the permalink.

Leave a comment