Hagemessen 2013: Pelargonier, tomater og erteblomster i posen

Beskjeden til meg selv var enkel: Du kan ikke kjøpe alt, og du skal få det med deg hjem på toget uten å ta opp flere seter. Til vanlig er jeg ingen shopoman, men når jeg kjenner lukten av hage, begynner det å krible kolosalt.

Taktikken nå var å gå noen runder pent og rolig for å få et overblikk og koble inn fornuften. Den sa at kjøp det lille, eksklusive, det ikke er så enkelt å få tak i andre steder. Og prøv å vær litt matnyttig.

hagemessehandel2Matnyttig skal bli. Det er begrenset hvor mange tomatsorter jeg sår selv, så fra Corines Tomater ble det Chokolate Cherry og Black Zebra mini pluss to eksemplarer av busktomten Tigrette Cherry, fordi bladverket er uimotståelig vårgrønt (bildet).

hagemessehandel3Til tomatene må du ha basilikum, og en Green Ruffles fra Hagegal, var et helt nytt  bekjentskap. Den er nå blitt venn i vinduskarmen med auberginen Black Beaty. Så selv om jeg er litt sen med såingen, skal det bli mat også denne sommeren.

For ordens skyld, plantene er ikke satt ut til frostdøden. De bare poserer for fotografen.

hagemessehandelNår det gjelder pelargoniene, er jeg ikke så opptatt av de rosa og vakre. Jeg pleier å kikke litt etter raringene. Den snodigste er lille Swarlberg, med små, grågrønne blader og sterk lukt. Den må vokse seg til litt før avfotografering. I fatet har jeg ellers samlet Meadowside mahogany. Dette er en zonale jeg er lovet skal få knall rødoransje blomster. To andre som har fint bladverk er  p. X cortusina og P. Vitifolium. Du skal få bli bedre kjent med pelargoniene når de er blitt større.

Har du vært innom denne bloggen tidligere, har du nok fått med  deg at jeg er svak for erteblomster. Det var derfor en fryd å se at det nye firmaet “Garden living” hadde et godt utvalg av egne frø. Med hjem ble den lyseblå Larkspur, Wiltshire Rippel, en hvit med mørkerøde striper og Beaujolais, jeg ikke kunne motstå på grunn av navnet. Ny jord er kjøpt inn og det er snart klart for å starte dorullkjernetrikset.

Synes du jeg er flink til å holde meg til de små gleder. Tja. Det er mulig det også blir et drivhus av de litt  romslige. Men det ble ikke med på toget hjem.

Kari K.

This entry was posted in Hage and tagged , , . Bookmark the permalink.

2 Responses to Hagemessen 2013: Pelargonier, tomater og erteblomster i posen

  1. Så artig at du har fått med deg en av “mine” Basilikummer hjem 🙂 Håper den vil trives hos deg! Og så ser jeg at vi har handlet de samme tomatene også 😀

  2. Anne says:

    Du fikk jo med deg masse flott fra messen. Jeg var også på pelargoniene – jeg synes stjernepelargoniene er så flotte , spesielt de med limegrønt bladverk. Og det er jo det som er så flott med messen at man kan plukke med seg de litt rare plantene.

Leave a comment