Erteblomster i dorullkjerner fungerer

For en tid siden anbefalte jeg å så erteblomster i dorullkjerner, og det har fungert denne gangen også. Plantene er blitt toppet over det andre bladparet for at de skal bli kraftigere. Fram til nå har de fått stå inne om natten, men til helgen skal jeg plante dem ut på voksestedet. Hovedårsaken til at erteblomstene står i dorullkjerner er at de har lange skjøre røtter. Nå tar jeg kort og godt hele hylsteret og grever det ned. Som  du ser har pappen fått litt medfart etter vanning, og i løpet av sommeren smuldrer den opp.

Har du ikke kommet så langt at du har fått sådd erteblomster, så skaff deg frø og sett dem rett i jorda. Da kommer de litt senere og varer fram mot frosten.

Kari K.

This entry was posted in Hage. Bookmark the permalink.

8 Responses to Erteblomster i dorullkjerner fungerer

  1. Eva Widenoja says:

    Utrolig bra påfunn, synd jeg ikke rakk det (heller..) denne våren. Ømsker meg ofte et liv hvor jeg bare kan stelle i hagen!

    • perogkari says:

      Få tak i en pose og så dem rett ut nå når det blir litt mer varme i været. Jeg skal se om jeg får noe mer i jorda før jeg skal på jobb utover kvelden – og natta.

  2. Helene says:

    Det var jammen lurt! Det skal jeg prøve neste år!
    Jeg har også sådd erteblomster og de skal få klatre i en stor krukke på verandaen, slik at vi kan nyte duften :o)

    Heleneklem;o)

    • perogkari says:

      For noen år siden kjøpte jeg erteblomstfrø bare etter utseende og ble litt skuffet. De luktet ingen ting, selv om de tok seg fint ut. Senere er jeg blitt flinkt til å lese beskrivelsene. Kari K.

  3. Pingback: Erteblomstene som vokste opp i dorullkjerner | perogkari

  4. Pingback: Det fineste som finnes i oktoberhagen vår | perogkari

  5. Astrid Nilsen says:

    Mine erteblomst-planter mister bladene nederst på stilken, men de er veldig kraftige i toppen. Hva gjør jeg galt. blir det for mye vanning? De står på terrassen under åpen himmel og får det som kommer ned. reiser jeg bort, får de en tåteflasle de kam kose seg med. Lett gjødselvann. Astrid.

    • perogkari says:

      Det er mulig de har fått litt mye vann. Men både sukkererter og blomstererter har en tendens til å bli litt tynnbladede i bunnen. Mine er stort sett prisgitt naturen, og vokser så det knaker. Men heller ikke de er så frodige lengst nede. Husk å plukke av gamle blomster/skjermer.

Leave a comment